Artikelen 161 - 170 in de rubriek Scheikunde

Scheikunde (Wetenschap)

Barium: Het element

Barium is in 1774 geïdentificeerd door Carl Wilhelm Scheele en in 1808 geïsoleerd door Humphry Davy door elektrolyse van gesmolten bariumoxide. De naam barium is afgeleid van het Griekse Barys dat zwa… Custor, 16-06-2014
Periodiek systeem der elementen: Tantalium

Het periodiek systeem der elementen is een systeem waarin alle, tot nu toe bekende, atomen zijn gerangschikt. Het systeem wordt gebruikt om alle elementen een universele code te geven, die over de geh… Trude, 10-05-2014
Francium: Het element

Francium is in 1939 ontdekt door de Franse fysicus Marguerite Perey. Zij ontdekte het element tijdens het bestuderen van de radioactieve vervalproducten van actinium. Tijdens de jaren 70 is er onderzo… Custor, 23-04-2014
Rubidium: Het element

Rubidium is ontdekt door Robert Bunsen en Gustav Kirchhoff in 1861,door interpretatie van rode lijnen in het spectrum van alkaliemetaal-erts. Rubidius "(lat.) betekent diepste rood. Bunsen bereidde he… Custor, 21-04-2014
Koperwinning uit kopererts

Scheikundig symbool koper Cu is afgeleid van het latijn cuprum dat verwijst naar het eiland Cyprus. In de volksmond onderscheiden we roodkoper (het zuivere koper) en geelkoper (messing een legering va… Custor, 18-12-2013
Wiskunde - logaritmen, het getal e, ln

Wil je graag weten wat een logaritme, het getal e, en een ln is? Deze wiskundige termen zien er erg ingewikkeld uit. Wanneer het duidelijk is hoe hiermee gerekend moet worden wordt het steeds makkelij… Tara96, 25-11-2013
Scheikunde - rekenen met mol

Mol is een rekenhulp die vaak gebruikt wordt in de scheikunde. Het geeft eigenlijk aan hoeveel er van een bepaalde stof aanwezig is. Als je de molverhoudingen weet in een scheikunde reactie, dan kun j… Tara96, 25-11-2013
Scheikunde - verbindingen

Tussen atomen en moleculen kunnen allerlei krachten van toepassing zijn. Er zijn veel verschillende soorten bindingen. De ene verbinding is sterker dan de andere. Enkele voorbeeldjes zijn de ionbindin… Tara96, 25-11-2013
Het Amylase enzym

Het amylase enzym is een verteringsenzym en komt onder andere voor in het menselijk speeksel. Naast het amylase enzym, zijn er ook nog heel veel andere soorten enzymen die allemaal hun eigen functies… Shelob, 10-09-2013
Scheikunde - Mol berekenen

Mol is een bekend begrip in het dagelijks gebruik van scheikunde. Voor veel mensen zijn dit zeer moeilijke opgaven om uit te rekenen en daarom worden deze mol opgaven al snel overgeslagen, bijvoorbeel… Shelob, 28-08-2013