Artikelen 61 - 70 in de rubriek Anatomie

Anatomie (Wetenschap)

Zenuwstelsel; indelingen van het zenuwstelsel

Het zenuwstelsel kan op verschillende manieren ingedeeld worden. Het deel van het zenuwstelsel wat binnen de schedel en wervelkolom ligt, wordt het centrale zenuwstelsel (CZS) genoemd. Het deel van he… Wieschrijft, Neurologie, 30-06-2014

Zenuwstelsel; overzicht van het zenuwstelsel

Het zenuwstelsel speelt een belangrijke rol in het handhaven van de homeostase van het lichaam. Het zenuwstelsel ontvangt informatie zowel van buiten en binnen het lichaam. Vervolgens verwerkt het zen… Wieschrijft, Neurologie, 26-06-2014

Weefsels; bouw en functie zenuwweefsel

Het zenuwweefsel bestaat grofweg uit twee soorten cellen; de neuronen (zenuwcellen) en de gliacellen. De functies van de neuronen zijn het genereren, overdragen en verwerken van elektrische signalen,… Wieschrijft, Histologie en weefsels, 27-05-2014

Weefsels; bouw en functie verschillende soorten spierweefsel

Er bestaan drie soorten spierweefsel. De drie soorten spierweefsel zijn dwarsgestreept (ook wel skeletspierweefsel genoemd), glad spierweefsel en hartspierweefsel. Spierweefsel is in staat om samen te… Wieschrijft, Histologie en weefsels, 24-05-2014

Weefsels; bouw en functie van bindweefsel

Bindweefsel is een van de vier weefseltypen. Naast bindweefsel bestaan er ook nog de weefsels epitheelweefsel, spierweefsel en zenuwweefsel. Alle weefsels bestaan uit cellen en matrix die in een versc… Wieschrijft, Histologie en weefsels, 24-05-2014

Weefsels; bouw en functie epitheelweefsel

Epitheelweefsel is een van de vier weefseltypen. Naast epitheelweefsel bestaan er ook nog de weefsels bindweefsel, spierweefsel en zenuwweefsel. Alle weefsels bestaan uit cellen en matrix die in een v… Wieschrijft, Histologie en weefsels, 22-05-2014

Weefsels; een overzicht van de verschillende weefsels

Het lichaam bestaat uit cellen. Cellen met een vergelijkbare bouw en functie worden een weefsel genoemd. In de histologie wordt de bouw en functie van weefsels bestudeerd. De bouw (structuur) van een… Wieschrijft, Histologie en weefsels, 21-05-2014
Homoseksualiteit: nature of nurture?

Homoseksualiteit is een onderwerp waarover de meningen nogal verschillen. Volgens sommigen is het een 'ziekte' en volgens anderen is het aangeboren. De biologische basis van homoseksualiteit vertelt o… Stephanielb, Nature versus Nurture, 07-04-2014